'Arkisessa' ymmärryksessä
kasvot voidaan mieltää kolmena:
yksilöivinä –> nämä kasvot kuuluvat vain
minulle;
sosiaalistavina –> tällaiset kasvot kuuluvat
tiettyyn rotuun, luokkaan, rooliin, jne.;
viestivinä –> kasvot voivat kertoa
erilaisia asioita.
Deleuzen mukaan (1983/1986) kasvot
valkokankaalla ja lähikuvassa menettävät nämä piirteet, ainakin silloin, kun ne
ovat pääosassa kuten niin monissa Ingmar Bergmanin elokuvissa. Niissä kasvot tuntuvat
kiihkeästi kamppailevan yksilöivän voiman hiipumista vastaan. Samalla ne
pyristelevät irti sosiaalistavista rajoitteista. Ne myös yrittävät peittää
jälkiä, joita erilaiset kokemukset kyvyttömyydestä kommunikaatioon ovat
jättäneet.
’Puhtaat kasvot’ ovat yhtä
kuin lähikuva silloin, kun niistä nuo kolme ominaisuutta – yksilöidä,
sosiaalistaa, viestiä – ovat pyyhkiytyneet pois. Tuloksena on tietty alastomuus,
joka tässä tapauksessa on jälleen yhtä kuin ei-inhimillisyys. Lähikuva tekee
kasvoista aaveen. Kasvoista tulee toinen toistensa kanssa samanlaisia silloin,
kun ne menettävät niin yksilöivän, sosiaalistavan kuin viestivänkin ulottuvuutensa,
ja juuri näin käy Bergmanin elokuvassa Persona
(1966). Lähikuva ei siis vain irrota osaa kokonaisuudesta tai yhdistä
irrallisia osia, vaan myös koettaa pidättää kasvoihin paikannettujen
’peruspyrkimysten’ tehon.
Deleuzen ja Guattarin tuotannossa kasvot – lähes kirjaimellisesti –
nousevat keskeiseen rooliin myös Mitä
filosofia on? -teoksen (1991) alkuluvussa:
”Tietyllä hetkellä on olemassa tyyni ja rauhallinen maailma. Äkkiä ilmaantuvat pelästyneet kasvot, jotka katsovat jotakin kentän ulkopuolella. Toinen ei tässä näyttäydy subjektina eikä objektina, vaan mahdollisena maailmana, pelottavan maailman mahdollisuutena. Tämä mahdollinen maailma ei – ainakaan vielä – ole todellinen, mutta on silti ilman muuta olemassa: se on jotakin ilmaistua, joka on olemassa vain ilmaisussaan, esimerkiksi kasvoilla. Toinen on ennen muuta tämä mahdollisen maailman olemassaolo.” (Deleuze & Guattari 1993, 27.)
Gregory Flaxman (2012, 319–20; ks. myös Flaxman & Oxman 2008, 44–5) on
havainnut, että tässä kohtaa kirjoittajien kuvaus on kuin kieleksi muuttunutta
elokuvaa: yleiskuva maisemasta, josta seuraa leikkaus kasvoihin, kenties ajo
lähikuvaan, ja viitepiste myös eteenpäin, mahdollinen vastaus kysymykseen, mitä
kasvot näkevät ja miksi niissä on tuo pelon ilmaus, juuri tämä affekti.
Vastausta tähän ei kuitenkaan tule, läsnä on vain sen mahdollisuus. Nuo kasvot ovat tässä
’toinen’ (l’autre): ne ovat linkki
siihen mahdolliseen maailmaan, joka niissä ’heijastuu’, mutta jota me emme näe
ja joka siksi on havaintokentän ulkopuolella. Kasvoissa tapahtuva ilmaisu on
niiden kieltä. Tässä merkityksessä ’toinen’ antaa mallin käsitteen kolmelle
komponentille: ”mahdollinen maailma, olemassa olevat kasvot, todellinen kieli
tai puhe” (Deleuze & Guattari 1993, 28).
Kasvojen kytköksellä
käsitteen käsitteeseen on myös tässä hahmoteltua edeltävä ulottuvuutensa, sillä
Deleuze on tehnyt tämän liitännän jo Différence
et répétition -teoksessaan (1968/1994, 260): ”pelästyneet kasvot eivät
muistuta sitä mikä niitä pelottaa, vaan pelottavan maailman tila on ikään kuin
kääriytynyt niihin [--]. Toista ei voi erottaa sille hahmon antavasta
ilmaisevuudesta.” ’Toinen’ on mahdollisen maailman ilmentymä, ei ’minän’
heijastuma, pinta tai peili. Sen ’arvo’ on yhtäältä sen kyvyssä toimia
mahdollisen maailman ilmaisimena ja toisaalta sen kyvyssä torjua
inhimillistynyt tarpeemme sekä nähdä siinä ’minä’ että pakottaa se peiliksi,
jonka pinnasta heijastuu aina palanen mennyttä maailmaa.
Kasvoistumiskone on tavallaan
yksi halukoneen muunnoksista. Sen avulla koettua koodataan totunnaisiksi
jatkuvuuksiksi. Kasvoisuus kuitenkin sisältää myös nomadisen potentiaalinsa,
jonka kokemista elokuva on tutkinut monin tavoin juuri lähikuvan keinoin.
Kasvot eivät tuo lähelle ainoastaan mahdollista maailmaa vaan myös
havaitsemattomaksi tulemisen mahdollisuuden (Flaxman & Oxman 2008, 50).
Deleuze, Gilles.
1986. Cinema 1: The Movement-Image. Translated
by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota
Press (Cinéma 1. L’Image-Mouvement
1983).
Deleuze, Gilles.
1994. Difference and Repetition.
Translated by Paul Patton. London & New York: The Athlone Press (Différence et répétition, 1968).
Deleuze, Gilles
& Félix Guattari. 1993. Mitä
filosofia on? Suom. Leevi Lehto. Helsinki: Gaudeamus (Qu’est-ce que la philosophie? 1991).
Flaxman, Gregory.
2012. Gilles Deleuze and the Fabulation
of Philosophy. (Powers of the False, Volume I.) Minneapolis & London:
University of Minnesota Press.
Flaxman, Gregory
& Elena Oxman. 2008. ”Losing Face.” Ian Buchanan & Patricia MacCormack
(ed.). Deleuze and the Schizoanalysis of
Cinema. London & New York: Continuum, 39–51.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti