Kide on ilmaisua. Deleuzen
mukaan Werner Herzogin Lasisydän
(1976) ja Tarkovskin Peili ovat
elokuvia, joissa toteutuvat elokuvahistorian kenties eheimmät kidekuvat –
etenkin Peili siitä syystä, että sen
kiteet tuntuvat liikkuvan ja kääntyvän sitä mukaa mitä näkökulmaa elokuvan
osalta halutaan korostaa. Tai toisin sanoin, elokuva antaa mahdollisuuden
käännellä tällaista ilmaisu-kidettä – ja sen perusteella hahmotella erilaisia
katselukulmia ja kulkusuuntia lähes mielin määrin. Nariman Skakovin (2012)
tuoreen Tarkovski-kirjan alaotsikko on tässä suhteessa kuvaava: ajan ja tilan
labyrintteja. Mainittuja ohjaajia yhdistää toinenkin tekijä. Herzogin elokuvan
näyttelijät ’esiintyvät’ ainakin osaksi hypnotisoituina. Tarkovskin elokuva
puolestaan alkaa dokumentaarisella jaksolla, jossa kuvataan hypnotisointia.
Karkeampi ilmaisu hypnoosille voisi olla aivopesu. Missä merkityksessä meidän
voi väittää olevan ajan aivopesemiä?
Kidekuva taltioi ajan halkeaman tai toisin sanoin, ajan hajaantuminen
kiteytyy siinä havaittavaksi. Deleuze (1989, 295) kuvaa Henri Bergsonin
’kolmannen skeeman’ haarautuvilla nuolilla, joita oheisen kuvion laajemmassa kontekstissa on tulkittu suhteessa muihin Bergsonin skeemoihin sekä elokuvallisiin esimerkkeihin:
Deleuze (1989, 81) kiteyttää Bergsonia lainaten: ”Kide on katoava raja
välittömän menneisyyden, jota ei enää ole ja välittömän tulevaisuuden, jota ei
vielä ole, välissä…liikkuva peili joka loputtomasti heijastaa havaitsemisen
osaksi muistamisen tapahtumaa.” Kiteessä näemme siis ’kahdeksi jakautumisen’
tapahtuman: nykyinen, josta mennyt juuri lähti ja johon tuleva juuri tulee, on
se kiteenkaltainen risteys (O), jossa kuvan nuolten erkaneminen tapahtuu. Tämä
halkeaminen on aika, jonka me näemme kiteessä.
Deleuze paneutuu kidekuvan/kuvakiteen teemaan Cinéma 2:n neljännessä
luvussa lähtökohtanaan kidekuvan ensimmäinen, aktuaalisen ja virtuaalisen suhde
toinen toisiinsa: “Perusluonteeltaan kahtalaiset kuvat tuottavat todellisen ja
imaginaarisen, nykyisen ja menneen, aktuaalisen ja virtuaalisen
erottamattomuudet ja toisiinsa kietoutumiset“ (Deleuze 1989, 69). Kidekuvan
kahtalaisuus on suoraan seurausta ajan läsnäolosta. Itse asiassa juuri aika
’tulee näkyväksi’ kiteessä, joka itsessään ikään kuin elää aina ääressä,
reunalla, rajalla. Se on katoava raja, välittömän menneisyyden (joka on jo
lakannut olemasta) ja välittömän tulevaisuuden (jota ei vielä ole) välissä
heiluva tasokas, joka loputtomasti taittaa havaintoa kuin valoa itse
muistamisen tapahtumassa. Kidekuva taittaa yhtenäiseltä ja kronologiselta
(valkoiselta valolta) näyttävän ajan kuin prisma kaikkiin spektrin väreihin eli
eri aikakerrostumiin. Ehkä juuri siksi Peilin
nimikin oli alkujaan Arseni Tarkovskin samannimisen runon mukaan ”Valkea,
valkea päivä”.
Tarkovski tuo Peilissä havaittavaksi tämän rajapinnan aktuaalisen ja
virtuaalisen välissä. Siinä lomittuvat toisiinsa niin todella tapahtuneeksi,
todelliseksi, kuvitelluksi tai uneksi kuin menneisyyteen, nykyisyyteen tai
tulevaisuuteenkin merkityt (ja tällaista ’merkintää’ vaille jätetyt)
tapahtumat. Koska yhtymäkohtien keskinäiset sidokset on leikattu yhteen ei
rationaalisin vaan ilmaisullisin perustein, syyn ja seurauksen ’perinteinen’
logiikka ei tässä tapauksessa ole kovin käyttökelpoinen vaihtoehto yrittää
tehdä merkitystä elokuvan mosaiikista.
Tarkovskin tyylissä aineen ja sielun yhteyttä uutetaan esiin
’laveeraamalla’ (Deleuze 1989, 75): audiovisuaalinen tapahtuma ’pestään’
erilaisin efektein, jotta sen eri ominaispiirteet voidaan saattaa ikään kuin
enemmän tasapainoon ja vähemmän korostuviksi. Tarkovskille ilmaisun on
kauttaaltaan oltava ’olympolaista’, rauhallista ei hyökkäävää. Kyse on
vaalimisesta ja kasvatuksesta tai kasvattamisesta: teoksen kasvatuksesta
olevaksi lähtökohtana siemen eli idea, joka alkaa kiteytyä ja jolle kasvua
varten muokataan niin hedelmällinen maaperä kuin mahdollista.
Tällaisessa asetelmassa teosten ei ajatella heijastavan sen enempää tekijää
kuin sitä ympäristöä, jossa hän elää. Pikemminkin on kyse tekemisen tai
’kasvattamisen’ tavan eri puolien havaittaviksi saattamisesta. Peili-sanan
venäjänkieliseen lähipiiriin kuuluukin myös verbimuoto zret, joka tarkoittaa kypsymistä, ja ’katsojat’ taas on zriteli (Synessios 2001, 84). Katsoja kypsyy
audiovisuaalisen kasvattamisen myötä. Peilin
kohdalla tämä prosessi on ollut ilmeisen onnistunut, sillä monet
katsojakokemukset (joihin Tarkovski itsekin on viitannut) ovat todenneet, että
elokuva tuntui kuin olevan heidän omasta elämästään.
Aikakuva on kidekuva, koska sillä on aina kaksi puolta ikään kuin peilin
tuottamassa kuvassa: aktuaalinen (se, mikä on peilin ’edessä’) ja virtuaalinen
(peilin ’takana’), jos kohta aina ei ole helppoa sanoa, kumpi puoli on
aktuaalinen, tässä, kirkas, siemenmäinen ja kumpi taas virtuaalinen,
imaginaarinen, sumea, ympäristöllinen juuri siksi, että kyse on muutostilasta,
liikkuvasta peilistä. Tällainen selvä jakautumattomuus tekee näkyväksi
epäkronologisen ajan eri aikatasojen keskinäisen hankauksen ja todellisuuden
alituisen halkeamisen yhtäältä aktuaalisen, toisaalta virtuaalisen lohkoiksi.
Aikakuvan tasot kristallisoituvat aktuaalisen ja virtuaalisen, kirkkaan ja
sumean sekä siemenen ja maaperän keskinäissuhteissa. Näitä kaikkia tahoja
Tarkovskin Peili työstää monina muunnelmina. Kyse ei ole lihallisen
minän ja aineettoman peilikuvan välisestä kaksijakoisuudesta, vaan koosteesta
tai tapahtumasarjasta, jossa nuo osapuolet ovat kytkeytyneinä toisiinsa
ajallisessa, liikkeen ja tulemisen rakenteessa.
Deleuze, Gilles. 2007. Kriittisiä ja kliinisiä esseitä. Suom. Anna Helle, Merja Hintsa ja
Pia Sivenius. Helsinki: Tutkijaliitto (Critique
et clinique, 1993).
Deleuze, Gilles.
1989. Cinema 2: The Time-Image.
Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press (Cinéma 2. L’Image-Temps 1985).
Skakov, Nariman. 2012. The Cinema of
Tarkovsky; Labyrinths of Space and Time. London & New York: I. B.
Tauris.
Synessios, Natasha. 2001. Mirror.
KINOfiles Film Companion 6; London & New York: I. B. Tauris.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti